BABIA GÓRA

Wysokość - 1725 m n.p.m.
Położenie - we wschodniej części Beskidu Żywieckiego zwanej Pasmem Babiogórskim

Babia Góra jest najwyższym szczytem Beskidów Zachodnich i najwyższym szczytem polskich gór poza Tatrami. Na Babiej Górze, jako na jednym z dwóch zachodnio-beskidzkich szczytów (drugie jest niższe o ok. 170 m Pilsko), występują skaliste gołoborza, wysokogórskie hale i połacie kosodrzewiny, szczególnie wyraźny jest tu piętrowy układ roślinności. Znaczne fragmenty dolnego regla mają charakter pierwotnej puszczy karpackiej. W poszczególnych piętrach występuje wiele rzadkich gatunków roślin. Można też spotkać liczne gatunki dzikich i rzadko występujących w Polsce zwierząt, takich jak niedźwiedzie, rysie, wilki, głuszce, cietrzewie czy żmije i salamandry.
Aby chronić unikalną przyrodę Babiej Góry, utworzono w 1955 r. Babiogórski Park Narodowy (pierwotnie 1704 ha, od roku 1997 BPN liczy 3393,34 ha powierzchni, z czego 1125,82 ha to obszary ochrony ścisłej). W roku 1977 Babiogórski Park Narodowy jako jeden z pierwszych na świecie górskich parków narodowych został włączony do sieci Światowych Rezerwatów Biosfery pod patronatem UNESCO.

Szczyt Babiej Góry - Diablak, z bliska

DOJAZD

Od północy z kierunku Krakowa – od szosy nr 7 popularnej „Zakopianki” należy w Skomielnej Białej skręcić w prawo w drogę nr 98. Drogą tą dojeżdża się do Białki, gdzie trzeba skręcić w lewo w drogę nr 957 do Zawoi.
Innym wariantem jest skręt w od „Zakopianki” w lewo w Głogoczowie w drogę nr 96 w kierunku Bielska- Białej. Zaraz potem, w Biertowicach trzeba skręcić w lewo w drogę nr 956 do Zembrzyc, gdzie znowu w lewo w drogę 98 do Suchej Beskidzkiej i dalej jak w wariancie z Górnego Śląska.
Od strony Dolnego i Górnego Śląska najkrótszy jest dojazd drogą krajową nr 950 przez Oświęcim i Zator do Wadowic i dalej drogą nr 98 przez Suchą Beskidzką do Białki. Tam należy skręcić w prawo w drogę 957 do Zawoi.
Od południa od Nowego Targu można dojechać pod Babią Górę drogą nr 957 prowadzącą przez Zubrzycę Górną (jeden z punktów wyjściowych na Babią Górę) na Przełęcz Krowiarki. Uwaga - odcinek drogi przez przełęcz Krowiarki jest zimą nieodśnieżany i bywa nieprzejezdny.

Babia Góra z przełęczy Brona

OPISY SZLAKÓW

Szlak czerwony z Przełęczy Krowiarki przez Sokolicę (ok. 2 1/2 godz.)
Jest to najkrótsze dojście na wierzchołek Babiej Góry od „cywilizacji” czyli w tym wypadku od szosy na przełęczy Krowiarki. Podejście prowadzi początkowo bardzo stromo lasem. Po wyjściu ponad górną granicę lasu szlak staje się łagodniejszy. Po ok. 1 1/2 godz. podejścia osiągamy wierzchołek Sokolicy, gdzie odgałęziają się w dół znaki zielone nad Mokry Stawek. Dalsze podejście na wierzchołek Babiej Góry prowadzi cały czas grzbietem. Podchodząc stale ma się przed oczami najbliższe wzniesienie; wydaje się nam że to już koniec podejścia, tymczasem po osiągnięciu rzekomego „szczytu” widać kolejne metry podejścia. Główny wierzchołek Babiej Góry zwany Diablakiem osiąga się po ok. 1 godz. podejścia od Sokolicy.

Szlak zielony z Zawoi-Wideł przez Markowe Rówienki do schroniska na Markowych Szczawinach (ok. 2 1/2 godz.)
Z przystanku PKS Zawoja- Widły należy iść początkowo szosą przez Zawoję Markową aż do Muzeum Babiogórskiego Parku Narodowego. Warto je zwiedzić !. Obok budynku znajduje się też niewielkie alpinarium z najbardziej charakterystycznymi roślinami BPN w tym okrzynem jelenim - babiogórskim endemitem* i symbolem BPN. Dalej mijamy skansen babiogórski położony w osiedlu Markowe. Jeśli mamy wystarczającą ilość czasu warto zwiedzić również skansen. Dalej szlak wznosi się dość stromo przez las, miejscami po drewnianych schodach aż do polany zwanej Markowe Szczawiny na której stoi schronisko. Obok znajduje się niewielki ośrodek muzealny Komisji Turystyki Górskiej ZG PTTK, gdzie można się zapoznać z historią ruchu turystycznego na Babiej Górze.

Szlak czarny z Zawoi Wideł przez Sulową Cyrlę na Markowe Szczawiny (ok. 2 1/2 godz.)
Z przystanku PKS idziemy początkowo szosą w kierunku Zawoi-Policznego. Po ok. 2 km skręcamy w prawo i drogą podchodzimy na długi grzbiet ciągnący się od Babiej Góry w kierunku Zawoi-Wideł. Grzbietem tym idziemy dość łagodnie początkowo przez pola, potem lasem aż do osiagnięcia rozległej polany - Sulowej Cyrli. Następnie wchodzimy znów do lasu, podejście staje się bardziej strome. Po uciążliwym odcinku w lesie osiągamy polanę Dejakowe Szczawiny, skąd już bardzo niedaleko do Markowych Szczawin.

Zejście z Diablaka

Szlak czerwony ze schroniska na Markowych Szczawinach przez przełęcz Brona na wierzchołek Babiej Góry (ok. 1 1/2 godz.)
Od schroniska podchodzimy wprost w górę początkowo przez las, miejscami przy pomocy ułożonych z drewna schodów. Wkrótce po wyjściu ponad górną granicę lasu osiągamy przełęcz Brona. Stąd idziemy na szczyt w lewo, stale grzbietem. Po lewej mijamy skalne urwiska Kościółków. Wijącą się pomiędzy kosodrzewina ścieżką osiągamy wkrótce wierzchołek Babiej Góry.

Szlak żółty ze schroniska na Markowych Szczawinach na szczyt Babiej Góry - Akademicką Percią (ok. 2 1/2 godz.)
Od schroniska idziemy początkowo razem ze znakami niebieskimi drogą zwaną Górnym Płajem w kierunku przełęczy Krowiarki. Po około 10 min. skręcamy z wygodnej drogi w prawo do lasu. Wznosimy się dość szybko ponad górną granicę lasu. Z lewej nad sobą widzimy skalne urwiska Kościółków. Przekraczamy żleb i podchodzimy pod tzw. Krucze Skały na które wspinamy się za pomocą kilku klamer. Następnie po rumowisku skalnym podchodzimy - nadal dość stromo na szczytową kopułę Diablaka.

Szlak zielony z Lipnicy Małej na Orawie wprost na szczyt od południa (ok. 5 godz.)
Od Lipnicy Małej idziemy najpierw długim grzbietem Kiczor, następnie przez osiedla Lipnicy Wielkiej - Kiczory i Przywarówka dochodzimy do podnóża Babiej Góry Przecinamy szeroką drogę biegnącą ku granicy państwowej, a następnie wznosimy się dość monotonnie lasem a następnie pomiędzy kosodrzewiną ku ruinom starego schroniska Beskidenverein położonego na południe od głównego wierzchołka Babiej Góry. Stąd już tylko kilka kroków na Diablak.